Onko tämä sinullekin tuttu tilanne? Varaat ajan terveysasemalle, jossa lääkäri toteaa, että vaiva täytyy selvittää erikoissairaanhoidossa. Lääkäri kirjoittaa lähetteen, joka odottaa käsittelyä erikoissairaanhoidon puolella. Kun lähete on hyväksytty, saat ajan erikoislääkärin vastaanotolle. Poliklinikkakäynnillä lääkäri tutkii ja hoito voidaan aloittaa. Kaikkeen tähän on saattanut kulua kuukausia aikaa.
Entä jos erikoissairaanhoidon kannanottoa vaativa hoito voitaisiinkin aloittaa jo yhden terveysasemakäynnin jälkeen? Tämä on mahdollista tietyissä tilanteissa. HUSin eKonsultaatio-palveluiden avulla terveysaseman lääkäri voi saada yhteyden erikoislääkäriin potilaan vastaanottokäynnin yhteydessä. Parhaimmillaan asia selviää konsultaation aikana eikä lähetettä erikoissairaanhoitoon tarvita ollenkaan.
eKonsultaatiossa perusterveydenhuollon ammattilainen ottaa yhteyttä erikoissairaanhoitoon turvallisia video-, ääni-, mobiili- ja chat-yhteyksiä hyödyntäen. eKonsultaation voi nähdä yhtenä tapana toteuttaa erikoissairaanhoitoa, sillä asiakas saa erikoissairaanhoidon palvelun, vaikka onkin varsinaisesti perusterveydenhuollon vastaanotolla.
HUSista on tarjolla perusterveydenhuollon ammattilaisille myös puhelinkonsultaatiota ja kirjallista konsultaatiota. eKonsultaation kuvayhteyden avulla on kuitenkin monipuolisempi mahdollisuus esitellä asiakkaan tilannetta. Konsultaatiotilanteessa asiakas voi olla läsnä ja osallistua lääkäreiden kanssa keskusteluun. Näin hän pääsee itse kuulemaan kommentit erikoissairaanhoidosta ja osallistumaan hoitonsa suunnitteluun.
eKonsultaatio-toimintaa on ideoitu jo vuonna 2017, kun kunnat toivoivat konsultaation kehittämistä HUSin kanssa. Toiminta aloitettiin vuonna 2018 pilottina Espoon ja Keravan kaupunkien kanssa haavakeskusken, neurologian ja ortopedian vastuualueilla. Tällä hetkellä Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingillä on käytettävissään noin 20 palvelua.
Asiakkaan näkökulmasta eKonsultaation hyödyntämisessä on monia etuja: mahdollisuus osallistua keskusteluun ja vaikuttaa ratkaisuihin, nopea tiedon saanti, mahdollisuus välttyä uuden vastaanottoajan odottelulta ja siten nopeampi hoidon aloitus. Mahdollisesti väliin jäävä käynti erikoissairaanhoidossa säästää myös asiakkaalta rahaa.
Toiminnasta on myös ammattilaisille hyötyä. Perusterveydenhuollon ammattilaisella on mahdollisuus oppia lisää käsitellessään asiakkaan vaivaa ja hoitoa suoraan erikoissairaanhoidon kanssa. Erikoissairaanhoitokin toisaalta saa tietoa ja ymmärrystä perustason toiminnasta. Ymmärrys puolin ja toisin organisaatioiden toiminnasta tukee palveluketjujen toimivuutta koko Uudenmaan alueella. eKonsultaatio on kuin vetoketju, joka tuo perustason ja erikoissairaanhoidon yhteen.
eKonsultaatio-toiminnalla voidaan saavuttaa aikasäästöjä sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa. Aikasäästön avulla ammattilaisten aikaa jää käytettäväksi enemmän tai useamman potilaan hoitamiseen.
Mikäli eKonsultaatioita käytettäisiin kattavammin Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingissä, realistisen arvion mukaan vuotuinen aikasäästö kustannuksiksi muutettuna olisi HUSille noin kaksi miljoonaa euroa ja perusterveydenhuollon toimijoille noin 600 000 euroa. Suoria kustannussäästöjä saattaisi syntyä ostopalvelutarpeen ja henkilöstön lisäämistarpeen vähenemisen kautta.
On toki tilanteita, joihin eKonsultaatio ei sovellu tai riitä. Kaikkia vaivoja ei voida hoitaa etäyhteyden kautta. On siis mahdollista asiakkaan vaivan laadusta riippuen, että erikoissairaanhoidon käynti on välttämätön. Omat haasteensa saattaa asettaa myös teknologian toimivuus, kun ajoittain etäyhteyden muodostumisessa voi ilmetä ongelmia, jotka tosin ovat ohimeneviä.
eKonsultaatiota on tarjolla koko Uudenmaan alueella. On kuitenkin terveysaseman johdon itse valittavissa, hyödynnetäänkö tätä mahdollisuutta vai ei. Uudellamaalla voi siis saman hyvinvointialueen sisällä tilanne vaihdella terveysasemasta riippuen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kaikki terveysasemat käyttävät eKonsultaatiota-palveluja. Toimintamalleja on haluttu VaKessa yhtenäistää, jotta asukas saa kaupunginosasta riippumatta samankaltaisia palveluja.
HUSin lähipalvelu- ja integraatiolautakunta on osana tehtäväänsä perehtynyt eKonsultaatio-toimintaan ja todennut sen olevan hyödyllistä niin HUSin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kannalta. Siksi lautakunta päätti syyskuun kokouksessaan esittää HUSin yhtymähallitukselle eKonsultaatioiden käytön laajentamista yhteistyössä HUSin tulosalueiden, Helsingin kaupungin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden kanssa.
Lisäksi lautakunta päätti esittää yhtymähallitukselle selvityksen käynnistämistä mahdollisuuksista integroida eKonsultaatiot Apotti-potilastietojärjestelmään, integraation tuomista uusista mahdollisuuksista sekä teknisen integraation kustannuksista. eKonsultaation yhdistäminen Apottiin parantaisi erikoissairaanhoidon toimijan mahdollisuuksia tehdä kirjauksia konsultaatiosta. Yhdistämisellä ei olisi vaikutuksia perusterveydenhuollon puolelle muutoinkin kuin siten, että kirjaukset saataisiin joutuisammin erikoissairaanhoidosta luettavaksi.
Hyvinvointialueuudistuksen yhtenä tavoitteena oli sujuvoittaa perustason ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä ja saada pidemmällä aikavälilllä painopistettä terveydenhuollossa perustason hoitoon. eKonsultaatio-toiminnan kehittämisellä ja laajentamisella voidaan osaltaan tavoitteiden toteutumista edistää samalla vahvistaen asiakkaan omaa osallisuutta hoitoonsa.
Soile Eriksson
puheenjohtaja
Lähipalvelu- ja integraatiolautakunta, HUS